Статті

Все, що Ви хотіли знати про лідерство служіння

 

«Життя набуває значення лише у впливі,

який воно здійснює на життя інших».

Дж. Робінсон

 

У 1970 р. екс-директор із розвитку управління однієї з найбільших компаній зв’язку США «AT&T» Роберт Грінліф написав есе, у якому висловив думку про необхідність зміни філософії управління та поглядів на менеджмент, які тоді панували у США, а також запропонував нову концепцію, яку назвав «лідерство служіння» («servant leadership»). Роберт Грінліф «перевернув» традиційну піраміду влади та наголосив на необхідності лідерам та управлінцям в першу чергу звертати увагу на потреби та цінності своїх послідовників.

 

Автор розрізняв лідерів, які перш за все прагнуть бути першими, управляти та лідерів, які в першу чергу хочуть служити іншим.

 

 


«Лідер-служитель є передусім слугою, його діяльність починається із щирого та природного бажання служити іншим, служити перш за все, на противагу бажанню сили, впливу, слави чи багатства»


 

Багатьом здається, що ці два слова – лідерство і служіння – взагалі не можуть бути поєднані, що лідер і слуга – зовсім різні люди, діяльність яких кардинально відрізняється. Однак якщо поміркувати трошки довше та пригадати лідерів, які справді вплинули на наше особистісне зростання, стане зрозумілим, що їх об’єднують такі риси як повага до інших, уміння слухати, здатність надихати, головною цінністю для них є людина та стосунки з іншими, а основним завданням – розуміти потреби тих, хто поруч та допомагати їм задовольняти їх. У такому ракурсі поняття лідера, який служить, стає більш зрозумілим.

 

Проте одразу ж з’являється інше уявлення, що такий лідер є перш за все слугою. Щойно співробітник підходить до кабінету, бос уже вітає його із чашечкою чаю чи кави, протягом дня заходить та впевнюється, що справи йдуть добре та чи не потрібна допомога. Під час роботи над проектами, такий лідер завжди готовий виконувати найнуднішу та найбруднішу роботу. Якою б приємною не здавалась ця картина, справжній лідер, який служить, не такий. Так, він поруч та готовий прийти на допомогу, проте він залишається лідером, якого поважають та підтримують.  

 

Лідерство служіння – не просто стиль лідерства чи набір певних рис. Це – філософія, за якої особистість взаємодіє з іншими (підлеглими чи колегами) на основі отриманого авторитету, а не позицій чи титулів. Авторитетна фігура намагається піклуватись про тих, хто навколо.

 

Ідея лідера, який служить, існувала досить давно, проте саме Роберт Грінліф висловив ідею про необхідність реалізовувати цю філософію на практиці. Він описав концепцію лідерства служіння та визначив її основні принци:

 

  • слухання (уміння дати можливість іншим висловлюватись, справді слухаючи);

 

  • емпатія (здатність розуміти емоції інших людей та відповідно на них реагувати);

 

  • зцілення (уміння допомагати іншим у вирішенні внутрішніх конфліктів та сприяння становленню цілісної особистості);

 

  • усвідомленість та самоусвідомленість (вміння помічати деталі навколо, бути уважним до тих, хто поруч; знання про себе, свої можливості, об’єктивна самооцінка);

 

  • переконання (здатність доводити свою думку, не використовуючи авторитет чи авторитарність, давати можливість іншим висловлюватись);

 

  • прогнозування (уміння аналізувати попередні ситуації та робити відповідні висновки щодо майбутнього);

 

  • відповідальне управління (характеристика організації, яка полягає в умінні піклуватись про інтереси як клієнтів, так і співробітників);

 

  • відданість особистісному зростанню кожного (переконання у цінності кожного та сприяння професіональному та особистісному розвитку);

 

  • розбудова громади (усвідомлення того, що команда є важливим елементом у розвитку особистості, та забезпечення атмосфери довіри та підтримки, які є ознакою справжньої згуртованості).

 

Бути лідером, який служить, не просто, але ця філософія приносить свої результати у довгостороковому періоді. Це не лише набір технік та маніпуляцій, це - стиль життя та вплив власною особистістю через цінності та відповідне ставлення до інших. У команді, побудованій на принципах лідерства служіння, стосунки тепліші та сповнені довіри. Такі колективи досягають результатів та отримують задоволення від спільної діяльності.

Помітили помилку в тексті? Виділіть це слово мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Ви тут: